Kehitys ja luominen

Mehän tiedämme evoluutiojutut. Tiedämme luomiskertomukset. Meillä on paljon erilaista tietoa universumistakin. Me etsimme tietoja. Luonnossa näemme, että siellä kehittyy erilaista elämistä. Keväällä tulee lehti puihin ja sitten ne syksyllä putoaa.Me olemme valmistaneet ensin suuren kännykän ja sitten pienen.Meillä on käsitys, että elämä synty vedessä, ainakin vedessä. Me ajattelemme, että on valoa, fotoneja ja ne ovat tavaran kuljettajia.Voisiko olla sillai, että luominen tarkottaakin jatkuvaa toimintaa. Näinhän näyttäisi luonnossa olevan. Mehän emme voi todistaa Luojaa ja emme voi kumota Häntä. Me kyllä voimme uskoa Luojaan. Toiset ei usko. Toiset uskoo. Varmasti voimme myöntää, että pahuutta esiintyy meidän elämässämme. Luemmehan sanomalehtiä ja katselemme internettiä ja TV-ohjelmia. Eli siis, ihminen tekee myös pahaa. Se on pakko uskoa jokaisen.Paavali oli Hengen mies. Kävi Damaskoksessa kasteella ja oli saanut Pyhän Hengen ja oli ns. uudestisyntynyt eli ylhäältä syntynyt. Kuitenkin PyHä Henki ja kaste ja uudestisyntyminen eivät poistaneet Paavalin jäsenistä pahuutta. Pahuus jäi hänen jäseniinsa eli toimintoihinsa.Niin kävi.Tämän myöntää Lutherkin. Lutherin mukaann ihminen on yhtäaikaa vanhurskas ja syntinen. Jaakobin kirje kertoo, että ihmistä kiusaa oma himo. Himo sitten kasvaa ja tulee kuolema. Jaakob siis kertoo sillai, että tämä himo on ihmisessä ja sitä ei oisikaan  saanut aikaan Kiusaaja eli  Paha tai Saatana tai Perkele tai Vihtahousu. Mooses sitten kertookin , että Luoja teki ihmisen maasta ja puhalsi Henkäyksen ihmiseen.Evoluutio taas kertoo että ihminen on tullut eläinkunnasta ja eläimet taas ovat sitten alkaneet elämään maalla kun sammakot tuli vedestä maalle ja vedessä ensin sitten on elämää ja pikkuolioita. Eläinkunta siis on alakanut elämään maalla ja silaihan sitten Mooses oisi oikeassa, että ihminen  on tullut maasta ja siksi sitten kait ihmisellä onkin himo ja pahuus jäsenissä. Tämä siksi, että ihminen on kehittynyt eläinkunnasta ja sen mukana sitten on himo tullut mukaan ja pahuus jäseniin. Vai?Mooses ei sitten kerro, että missä ajassa kaikki tapahtu.Luomisen päivä sana voi myös merkitä pitkiä aikoja erään suomalaisen piispan mukaan.Pahuus ei siis Paavalista lähtenytkään pois ja jäi jäseniin. Sensijaan Paavalista tuli Kristuksen orja eli uusi isäntä tuli  ja sillai sitten Paavali on joutunut kuuntelemaan uuden Isännän ehtoja ja vanha isäntä on jäänyt sitten jäseniin vain olemaan, jolla ei sitten saisi olla Paavalilla halintavaltaa. Pahuus siis jää ihmiseen, mutta kuka sitä sitten halitsee , vaikka on Paavalin jäsenissä. Synti oisi sitten virhe tai vääryys tai rikkomus tai kapina, jota sitten pitäs pitää kurissa ja hallita, että synti ei sitten pääsisi halitsemaa ihmistä eikä Paavalia.

 

Näin Luther oisi sitte oikealla jäljillä, että ihminen on sekä vahurskas ja syntinen , kun elää. Syntiä ei saatukaan tapettua Paavalilla kasteen ja uudestisyntymisen ja Hengen avulla. Jäi jäseniin. Niin Paavali ite on sanonut. Pietarin mukaan sitte pitää tehä parannus ja se voisi sitten tarkoittaa muutosta elämään sillai, että se paha sitten eli synti jää asumaan Paavalin jäseniin, mutta hallintavalta on siinä, jos ollaan Kristuksen orja. Siis pahuudessa on kyse kait siitä, että kuka sitä jäsenissä olevaa syntii tai pahuutta sitten alkaa hallita. Eli jos ollaan pahuuden orja, niin sen mukaan eletään . Tai, jos ollaan Kristuksen orja, elämä on sitten Kristuksen orjan elämisessä, jossa sitten on kamppailu siitä, että orjuus ei menisi synnin orjan puoleen. Paavalin mukaan siis ihmisellä näyttäisi olevan tahdon ja tekojen ristiriita, jota kamppailua käydään kuolemaan asti

JaliKarjalainen1

pohtii puutarhakasvien tauteja ja tuholaisia, ekologia, genetiikka, biologia, ympäristö,raamatun asiat,kasviorganologia,kasvianatomia,kasvifysiologia,kasviekologia,kasvipatologia,metsäpatologia

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu