JaliKarjalainen1 John Stanford: Eliömaailman rappeutuminen ( kirja)

Kristikunta inttää kasteesta

Kristikunta inttää kovastikin kasteesta. Toiset pitävät vääränä lapsien kastamista. Enemmistö kastaa vauvat.Tätä kastetta pitää alkaa etsimään jo Mooseksen ajoilta. Aloin itse etsimään kasteen alkuperää ja sen historiaa. Tulos on nyt saamani tietojen perusteella jotenkin selvillä. Kaste syntyi jo Mooseksen aikana pirskottamisesta ja pesuista ja vihmonnasta. Kaste on kuten kirkkoisä Tertullianus sanoo, vedellä pesua.Juutalainen seurakunta kastaa pakanan ja myös pakanan vauvat ja lapset, koko perheen, kaikki.Juutalaiset ovat ainakin kastaneet pakanoita jo toisen temppelin kaudesta, kun tulivat pakkosiirrosta. Jojannes Kastaja ei perustanut kristillistä kastetta, vaan kristityt alussa peri juutalaisen mallin kastaa ja Jeesus käski kastaa Kolmiyhteisen Luojan nimeen, mutta ei kertonut, miten kaste tehään käytännössä. Jeesus kuitenkin anto mallin ja meni Johanneksen luo kasteelle, mutta meni ite veteen ja upotti ite veteen eikä Johannes tehnyt muuta kuin valvoi. Näin tällä tavalla juutalaiset tekee kasteen käytännössä ja kastavat vedessä myös pakanan vauvat ja lapset ja tämmösen kasteen tavan kristityt peri juutalaisilta.Lähde:Juutalainen proselyyttikaste(kertomuksessa alussa muita asioita ja lopussa juutalainen proselyyttikaste). Toinen lähde:Ph.D Ron Moseley:Salainen mikve upotuskaste(engl.Mystical Mikveh Immersion)
Myös Juutalainen vanha kirjallisuus on lähde eli midras,talmut, targumit,mishna, gemarra--kertomukset ja Mooses 4, jossa Mooses käskee puhdistaa vedellä synnistä kuukauden ikäisen lapsen. Kristikunta alko käyttää 100jKr valelua kolmasti kastamisessa. Juutalaiset nytkin kastaa pakanan vauvat ja lapset vedessä.Johannes Kastaja oli juutalainen ja ei voinut kastaa synnynnäistä juutalaista, vaan Johanneksen kasteessa on kyse juutlaisten mikve pesusta joessa ja juutalaisen filosofi Filonin mukaa ruumiin saasteiden puhdistamisessa. Juutalaiset ei kasta synnynnäisiä juutalaisia, vaa he menevät mikve pesuun puhdistumaan saasteista jokeen tai järveen tai mikve altaaseen.Sitten Luoja oli kuitenkin antanut Pyhän Hengen Johannekselle eli Luojaa antaa Pyhän Hengen juutalaisellekin, mutta vaikka Johannes juutalaisena sai myös Pyhän Hengen ilman kastamista Jeesuksen nimeen, niin Efesossa ei silti Johanneksen kasteen saaneet eivät olleet saaneet Pyhää Henkeä eli Efesossa olevat oli sitten käyneet vain mikve pesussa.Juutalaiset kyllä kokevat,että mikve pesussa he myös saavat uuden mielen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

No olipa melkoinen puheenaihe tänne. Usarissa on Puheenvuoro ja Vapaavuoro, ilmeisesti täältä puuttuu Saarnavuoro, sen verran runsaasti uskonnollista materiaalia tänne tuotetaan.

Itse asiaan on melko haastavaa ottaa mitään kantaa. Lähinnä paljastaa sen että miten pirstaloitunut uskontokenttä on erilaisine tulkintoineen, kaikkien väittäessä olevansa oikeassa. Todellisuudessa kukaan ei voi varsinaisesti esittää sen kummempia todisteita, tottakai vedotaan raamattuun mutta pelkkää puhetta sekin.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No juutalaiset on ite kertoneet ja minä olen vain sen kertonut eli minä en ole kertonut sillâi,että kuka oisi oikeassa, vaan sillai, miten juutalaiset ite kertovat.Juutalainen sano mulle että koko perhe, kaikki kastetaan. Pakkohan sitä on jollain tavoin yrittää etsiä asioita kun kerran intetään. Ron Moseley tutki sitä, mitä kristityt peri juutalaisilta ja kaste on yksi asia, jonka perivät.Minä olen vain kiinostunut etsimään tässä kasteasiassa sitä, miksi tätä kastetta yleensä on kristikunnassa ja miten ja missä tämä kaste on syntynyt ja onko jotenkin kehittynyt, siis kyse ei olekaan sillai,että minun pitäs olla oikeassa

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

"kastaminen" (baptize) tarkoittaa useita eri asioita riippuen asiakokonaisuudesta. Voi tarkoittaa esimerkiksi "puhdistautua/puhdistaa (liasta)", "opettaa oikein".

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

Mielenkiintoinen kirjoitus. Kävin saman tien imuroimassa Amazonilta Mosleyn teoksen Yeshua, A Guide to the Real Jesus and the Original Church. Kustantaja on Messianic Jewish Publishers. Jotain merkittävää on tapahtumassa juutalaisuuden ja kristikunnan välillä.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Googlasin eräässä toisessa yhteydessä asian tiimoilta ja löytyi "real Jesus" : https://keskustelu.suomi24.fi/t/12056582/jeesuksen...

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Juu. Ph.D Ron Moseley tutki sitä ,että mitä kristityt peri juutalai
silta .Eli kristityt ei keksineet kastetta, vaan perivät sen ja Juutalaiset kastaa tänäkin päivänä vauvoja ja alaikäisiä lapsia. Kreikan kielen yliopisto--opettajan mukaan kreikan kielen kastesana tarkottaa upottamista myös ja opettajan mukaan se jostain syystä vakiintui tuo kreikan kielen kastaa sana. Paavali käyttää kastaa--sanasta myös kirjeissään pesu--sanaa.
Jeesus kyllä sano, että Mooseksen laista ei piirtokaan katoa.Lähetyskäskyssä Jeesus ei ole antanut ohjeita, miten se kaste tehään käytännössa. Jokainen tietää, että pitäähän se kaste toimittaa jotenkin käytännössä eli Jeesus teki sen silloin Hänen toimintansa alussa mennessään kastettavaksi Johanneksen luo.No juutalaiset meni pesemään synnit vedellä puhtaaksi sillai, että he eivät menneet likaisena ja menivät pesemään synnit vedessä ja samalla ite upottivat veteen ja joku ihminen valvoi, mutta syntien pesijään ei saanut koskea, silloin oisi koskettaja saastuttanut

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

"Näetkö tämän naisen? Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni, mutta tämä KASTELI (kastoi) kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
12:50 Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty!

Jeesus ennusti kuolemansa ja puhui siinä yhteydessä KASTEESTA. Johannes oli hänet siinä vaiheessa jo kastanut vedellä.

Paavali kirjoittaa kasteen merkitsevän kastamista Kristuksen kuolemaan: 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

Jeesus myös sanoo, että hänet on kasteella kastettava, kun hän puhuu ristinkuolemastaan. Hän kysyy opetuslapsiltaan: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?
10:39 He sanoivat hänelle: "Voimme." Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;

Ja näin hautausurakoitsijana voin todeta, että jokainen tullaan kastamaan kuoleman kasteella. Kuka Kristuksen kanssa. Kuka ilman.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Nyt on kysymys juutalâisesta mallista, jonka kristityt alussa peri.Jeesuksen nimeen kastetaan vain kerran juutalaisen mallin mukaan, Jeesus ei sanonut lähetyskäskyssä kastamista sillai, miten se tehään käytännössa. Pitää lukea Paavalin kasteen sisältö Room 6 ja Room7 ja Paavalin kirjeet,galatalais ja kolossalaiskirje, efeolaiskirje, kaikki Paavalin kirjeet ja myös se, mitä Paavali sano kasteessa tapahtuvan. Paavali käyttää myös kasteesta sanaa pesu. Niin ja Pietarin kirje 1, luku 3 pitää lukee, luvun loppujakeet, siellä Pietari sanoo, että kaste pelastaa. Kasteintto näyttää Kristikunnassa olevan semmonen, että yritetään puoltaa omaa näkemystä vain niillä Uuden Testamentin kohdilla, jotka puoltaa oman kirkkonsa kantaa ja osa jää kastekohdista pois, kuten tyypillistä on, että monet edustajat kristikunnassa eivät kerro Paavalin kasteen kaikkia kertomuksia ja Pietarin sana kaste pelastaa sekin jää pois ja Paavalin kasteen sisältö
Esim. jotku kristikunnassa kertovat vain sen, että kaste on hyvän omantunnon pyytämista ja samassa jakeen lopussa Pietari sanoo,että kaste pelastaa eli jotku jättää jakeen lopun kertomatta, 1 Pietari 3:loppujakeet

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Paavali sanoo,että kastetaan Kristuksen kuolemaan, mutta jätit pois muutkin Paavalin kohdat kasteesta. Esim puku galatalaiskirjeessä,jne.....tai ylösnouseminen jne..kolossalaiskirjeen hautaaminen,syntisen luonnon riisuminen kasteessa ,uusi puku kasteessa, Kristuksen puku,eli pitäs kertoa kaikki asiat mitä kasteessa tapahtuu, ei vain yhtä asiaa jne..

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Johannes Kastaja ja Jeesus käyttivät kastetta perintönä edellisiltä juutalaisilta sukupolvilta kun kaste oli vakiintunut juutalaisten pakkosiirron jälkeen eli Jeesus käski kastaa lähetyskäskyssään Kolmiyhteisen Luojan nimeen ja missään kohdassa Jeesus ei kerro sitä ,miten kaste tehään käytännössä kuin vain kun meni Jordanille kasteelle ja Jeesus ite meni veteen ja ite upotti itsensä ja nousi pystyasennossa vedestä ja tämä kaste oli aikaisempien juutalaisten sukupolvien kastemalli,jonka kristityt peri juutalaisilta ja juutalaiset edelleen kastaa vedessä pakanan vauvat ja lapset, koko perhe, kaikki

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Ron Moseley tutki sitä , mitä kristityt pervät juutalaisilta. Siis perivät kasteen juutalaisena mallina kastaa käytännössa Jeesuksen nimeen.Juutalainen malli on:kastaa pakana upottamalla veteen sillai,että pakana menee ite veteen ja upottaa itsensäja samoin pitää kastaa pakanan vauvat ja lapset, koko perhe eli tämä oisi se juutalainen malli, jonka kristityt peri, siis käytännön malli, miten se kaste tehään käytännössä eikä vain puhumisella. Juutalaisen mallin mukaan kristittyjen pitäisi uskoontulleen ihmisen vauvat ja lapset myös kastaa, koko perhe vedessä upottamalla.Tämä oisi se malli, jonka kristityt peri juutalaisilta minun ajattelun mukaan kertomuksien johdosta

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Johannes Kastaja oli synnynnäinen juutalainen ja sai Pyhän Hengen ilman mitään Jeesuksen nimeen kastamista eli Luoja anto Hengen syntyperäiselle juutaliselle, mutta Efesoksessa Luoja ei ollut antanut Paavalin kohtaamille ihmksille, koska jos he olivatkin pakanoita, jotka olivat vain Johanneksen Kasteessa pesseet synnit pois mikve pesussa joessa tai järvessä, jos kerran olivat pakanoita, niin juutalainen Johannes Kastaja kyllä kastoi heidät ehkä juutalaisuuteen,mutta ei kastanut Jeesuksen nimeen juutalaisen mallin mukaan.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Kastaminen sana kreikaksi tarkottaa upottamista kreikan opettajan mukaan, ainakin upottamista kuten heprean taval, kreikan kastaa sana käännettiin heprean taval sanasta

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Eli siis ,jos Johannes Kastaja sai Pyhän Hengen kertomuksen mukaa äitinsä sisässä vauvana , niin silloinhan Luoja anto Hengen juutalaiselle ilman Paavalin kastamisiakin. Jännää tässä on se, että Efeson Paavalin tapaamat ihmiset ei olleetkaan saaneet Pyhää Henkeä ja eivät edes olleet kuulletkaan Pyhästä Hengestä.Silloinhan heidät oli kastettu juutalaisella mikve pesulla saasteet pois

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Juutalaiset joutu pakkosiirtoon Babyloniaan , eteläiseen osaan vuokraviljelijöiksi, mutta ei orjiksi ja osa palasi Juudaan, mutta osa jäi asumaan Babyloniaan. Siellä oli Al--Jahuda kaupunki, juutalaiset asu sielläkin jne..

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Juutalaiset ovat ite kertoneet juutalaisten vanhassa kirjallisuudessa proselyyttikasteista,( midras, talmut,mishna , gemara, targumit)Minullekin juutalainen seurakunnan edustaja kerto, että pakana ja pakanan perhe, kaikki kastetaan eli lapsetkin,kaikki. Pakanallahan voi olla vauva, lapsia alaikäisiä.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Maailmalla olevan tiedon mukaan synagoga oisi syntynyt Babyloniassa, jos on sitten syntynyt suomalaisen tutkijatohtorin mukaan ja kasteen kristityt perivät juutalaisena mallina eli piti vedessä upottaa pakanakin ja kristityt muutti sen valeluun 100jKr Apostolisten Isien ohjeen mukaan Kirjat:Merill Tenney:Zonderva Encyclopedia of the Bible(kaste perittiin juutalaisilta mallin mukaan), William LaSor ja David Daube(kastekäytäntö itsensä kastamisena juutalaisen tavan mukaan, Wlliam LaSor:Biblical Archaeology Review ja Arnold Fruchtenbaumin mukaan juutalaiset käyttivät termiä syntyä uudesti, kun pakana nousi vedestä, se oli uutena syntymisenä myös koettu. Helsingin juutalainen seurakunta meidän aikana kerto minulle, että koko perhe kastetaan, kaikki, jos siis käännytään juutalaisuuteen ja netissä kertoo Juutalainen Proselyyttykaste---kertomus,että pakanan lapsetkin kastetaan myös eli juutalaisilla on lapsikaste, vauvat myös lukien,kaikki, koko perhe

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Näihin kastejuttuihin saattaa liittyä perisynti ajatukset ja joku saattaa väittää kristikunnassa, että lapsi ei oisikaan syntinen. No silloin se oisi vasten Paavalia.Paavali sano,että kaikki ovat syntiä tehneet ja Davidkin sano syntyneensä synnissä. Perinnöllistiedekin eli genetiikka näyttäisi puolustavan sitä, että synti kulkee suvusta ja sukupolvilta toisille. Syntihän on tekoja, toimintaa. Synti siis hallitsee ihmistä ja sillai on ihmisen isäntä ja ihminen on sitten orja isännälle ja orja sitten tekee isännän tahdon mukaan eli tällä tavalla sitten synti ihmisen tekoina ja toimintoina kulkisi sukupolvelta toiselle. Tätä sitten puolustaisi genetiikkakin, kun kerran peritään geenejä ja sitten vielä peritään epigeneettisestikin,joka ei näy DNA:n perimässä
kirjan, solubiologi Lipton:Ajatuksen Biologia

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Tämä syntikäsite Paavalilla on hänen kirjeissään. Synti kuolee kasteessa Room 6 ja sitten jo Room 7 Paavali sanookin, että synti jäi asumaan jäseniin. Paavali puhuu synninhallinta vallasta ja hallintavalta kuolee.Orja pääsee vapaaksi ja saa kasteessa Kristuksen puvun. Ei pitäisi unohtaa Paavalin kertomuksia kirjeissäänsä kasteen sisällöstä ja mitä kasteessa tapahtuu. Esim. uusi puku, synti kuolee, hautaaminen,kuollaan , sitten noustaa, vanha minä kuolee.Näitä asioita löytyy Paavalin kasteen sisällöstä jne..

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Juutalaiset siis kastavat upottamalla pakanan ja pakanan vauvat ja lapset, koko perhe.No sitten juutalâiset kyllä myöntää, että vauva, lapsi ei ymmärrä kastetta, kuten ei käsitä 8 päiväisenä ympärileikkaustakaan. Mutta:Juutalaiset sanookin,että kaste pitää tehä siksi, että siitä on hyötyä lapselle. Eli juutalâiset ei lähdekään kannattamaan joidenkin kristikunnan käsitystä, että vauva, lapsi ei ymmärrä .

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Koska juutalaiset kastaa käsittääkseni pakanan vauvat ja lapset upottamalla, niin sillonhan lapsikaste on Vanhassa Testamentissa juutalaisten vanhan kirjallisuus kertomusten mukaan.Juutalainen Synagoga kerto Helsingistä minulle, että he kastaa koko perheen, kaikki eli he kastaa pakanan ja vauvat ja lapset, koko perhe, kaikki.
Kirjat:Ron Moseley:Yeshua A Guide to the real Jesus and the Original Church ja hänen toinen kirja Kingdom Relationship in God Laws for the Community of Faith. Ja sitten kirja:Laurie Pearce:Documents of Judean Exiles and West Semites in Babylonian

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Mooses, Torah 4.Mooses sanoo, että vedellä pitää puhdistaa kuukauden ikäinen, synnit puhdistaa vedellä ja sitten on puhdas ja verellä peitetään toisenlaiset synnit

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Ron Moseley tutki sitä , mitä kristityt peri juutalaisilta ja kristityt peri kasteen myös. Targumit ovat käänöksiä ja niissä esim Ruut pyytää juutlaisilta proselyyttikastetta jne. Ruut ei ollut juutalâinen

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Juutalainen rituaali pesu ja kristillinen kaste on sama asia. Juutalaisten piti tehdä parannusta synneistä kuten Luoja käski Toorassa monta kertaa ja Luoja sitten armahti. Juutalaiset pääsi Taivaaseen juuri parannuksen avulla,johon rituaalipesut kuuluivat. Eihän Jeesus ollut heillä silloin. Paavalin kasteen sisältö on samaa asiaa kuin juutalaisten parannus ja pesut ja Paavalikin sano 1Kor 6:11, että korinttilaisetkin oli kasteessa pesty kuten Ananaskin sano Paavalille, että anna pestä synti pois eli Ananas juutalaisena viittasi juutalaiste vedessä puhdistamiseen. Juutalaiset joutu pesemään synnit pois, jos saastuivat ja se oli sitä parannuksen tekoa, mutta Jeesukseen kun kastetaan, siinä pestään vedellä entiset synnit ja tulevatkin.
Sama tilannehan se oli juutalaisilla kuin Paavalilla. Paavalille jäi synti asumaan jäseniin ja niinhän se kävi juutlaisillekin eli Paavali ja juutalaiset joutuivat valvomaan omaa tilaansa siksi, että synti ei pääsisi hallitsemaan ja siksi juutalaiset joutu jatkuvasti pesemään syntejä vedessä, kun ei ollut Jeesusta eli kysymys on samasta asiasta, että juutalaiset ja kristityt joutuvat tekemään jatkuvasti parannusta, että ei synti pääsisi hallitsemaan ja saattamaan orjaksi

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Petri Paavola käsittää oudosti juutlaisten rituaalipesun, se on parannukseen liityvä asia.Paavali tuli uskoon, sai Pyhän Hengen,sai armolahjoja, opetti Sanaa lukien Vanhaa Testamenttia. Silti Paavalille jäi synti asumaan jäseniinsä ja sama tilanne on juutalaisillakin. He joutuvat jatkuvasti tekemään parannusta ja pesemään vedellä syntejä peittoon. Synti poistuu vasta kun on Taivaallinen Ruumis. Paavolan pitää muistaa, että Luoja sano.että Hän ilmaisee asioita myös imeväisten suustakin ja Johannes Kastaja sai Pyhän Hengen jo vauvana eli siis Luoja voi antaa Pyhän Hengen jo vauvallekin ja siis vauva ei sitä silti käsitä kuten vauva ei käsittänyt ympärileikkausta.Siis Petri Paavola ei pysty käsittämään sitä, että Luoja anto Hengen Johannes Kastajalle jo vauvana

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Mooses käski puhdistaa kuukauden ikäisen lapsen synneistä vedellä eli jakeen lopussa on sitten mainita...."ja sitten olette puhtaat" eli juualaiset pesi vedellä tietynlaisia syntejä ja verellä peitettiin toisenlaisia syntejä. Siis Paavalilta ja juutalaisilta jäi
synti asumaa jäseniin, vaikka molemmat tekisi parannusta tai pesisivät syntejä vedessä pois, niin synti jää silti asumaan jäseniin. Paavali sano kuitenkin, että synti ei saisi hallita ja siksi juutalaisetkin joutu tekemään jatkuvasti parannusta pesemällä syntejä vedessä, että synti ei pääsisi hallitsemaan

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Tiede ainakin tutkimusten mukaan puoltaa, että lapsi syntyessään uskoo Luojaan Justin Barrett:Born Believers ja hänen muut kirjat
Ja Paavali sanoo kolossalaisille,että kasteessa tehään Kristuksen ympärileikkaus ilman käsittä, luku 2.Markus sanoo ,joka uskoo ja kastetaa, se pelastuu ja joka ei usko, ei pelastu,mutta Pietari sitten sanookin, että kaste pelastaa 1 Pietari 3

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Hesekiel 36:25 kertoo, että Luoja aikoo vettä vihmoa juutalaisten päälle ja sillai pestä juutalaiset pihtaaksi. Eli myös vedelläkin puhdistetaan synnit eikä aina tarvita mullikka uhria. Eli samaa asiaa ajaa Mooses kun käskee puhdistaa vedellä kuukauden ikäiset tai kun Ananas käskee pestä vedessä synnit pois Paavalilta

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Professori Aapeli Saarisalo on kertonut, että Jeesus ja Johannes Kastaja käyttivät kastetta
juutalaisten edellisiltä sukupolvilta. Kaste ei siis ole kristittyjen keksintö ja Saarisalon mukaan juutalaisten proselyyttikaste vakiintui Babylonian pakkosiirron jälkeen. Saarisalo on kuollut

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Kannattaa googlata sanalla Isak Penzev ja sitten klikata sanalla kuvanhaku, niin siellä on valtavasti juutalaista käsitysta ja voi googlata sanalla : J.Melamed:Kristuksen ympärileikkauksella. Rabbi kertoo, mitä Paavali tarkotti kasteessa Kol2:11--15. Tai juttuja on www.messiaaninen.net

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Rabbi kertoo, että juutalaiset poisti vain vähän esinahkaa ja Paavalin kolossalaiskirjeessä se esinahka poistettiin kokonaan ilman käsittä kasteessa Kol 2:11----15. Rabbi siis Melamed on messiaaninen rabbi

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Kristityt peri kasteen juutalaisilta alussa, kun se kaste oli jo ollut juutalaisten käytössä jo useita sukupolvia ennen Jeesusta ja Johannesta eli kristityt perivät kasteen sen hetkisen tavan mukaan, vaikka juutalaiset rabbit olikin Vanhan Testamenttien teksteistä käsittäneet proselyyttikastee, siis tilanne ei muuttunut kristityillä alussa. asia ei ratkea sillai,että väitetään ,että proselyyttikastetta ei Mooseksella ollut, mutta oli kuukauden ikäisen lapsen syntien pesu vedellä ja Mooseksen kaste Hoorebilla, niin silloinhan ne vauvat ja lapsekin kastettiin Mooseksen kasteella Hoorebilla

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Ensimmäinen kertomus kasteesta on Paavali 1 Kor 10:2 eli kaikki kastettiin, vauvat, lapset, koko kansa Mooseksen seuraamista varten.Tästä alko kaste.Tämä on ensimmäinen kaste, pilvessä ja meressä, koko kansa,vauvat, lapset, kaikki saivat kasteen
He olivat matkalla Hoorebille ja saivat kasteen.Siis Paavali kerto korinttilaisille, että Valittu kansa sai kasteen Mooseksen pilvessä ja meressä eli Paavali nimittää sitä kasteeksi ja joukossa oli lapsia ja vauvojakin

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Rabbi J Melamed kertoo , kirjoitus:Kristuksen Ympärileikkauksella--tämmönen otsake, kertoo Paavalin kolossalaiskirjeen kasteen sisällöstä Kol 2:11---15 ja sitten hän kertoo Jeesus ja Nikodemus. Nikodemus oli hyvin rikas mies ja juutalaiset oli tietoisia uudestisyntymisestä. Rabbi on messiaaninen rabbi

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Tiede kannattaa sitä, että lapsi uskoo Luojaan jo syntymässä psykologian tutkimusten mukaan Justin Barrett:Born Believers ja kirja Why Would Anyone believe in God

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Juutalaiset kannatta vain sitä ,että, jos joku kääntyy juutalaisuuteen, niin sitten mennään mikveen rituaaliseen upottautumiseen vedessä puhdistumista varten
Nainen ja mies menee mikveen upotus rituaaliin puhdistautumaan ja lapset menee vasta kun poika on 13 ja tyttö 12 vuotta, ei siis vauvana, sain ensin hiukan epäselvää tietoa
Juutalaiset puhuvat vain rituaalisesta vedestä, jossa upottamalla puhdistutaan eli he ei tarkoita proselyyttykastetta eikä he ole narranneet mitään

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Siis juutalaisuutta on vain rituaalinen puhdistus upottamalla vedessä ja proselyyttinen kaste ei ole juutalaisuutta sillai kuin kristityt käsittävät proselyytin eli vanha juutalainen kirjallisuus kyllä kertoo proselyytistä ,mutta sillä ei tarkoiteta kristillistä kastetta, vaan sitä, että mies tai nainen menee rituaaliseen puhdistukseen upottamalla ja vauvat ja alle 13 ja 12 vuotiaat lapset ei mene juutalaisuudessa rituaali puhdistukseen upottamalla.Mooses kuitenkin käski puhdistaa kuukaudenikäisen synnit vrdellä ja Jeesus puhu lapsista sillai, että lapset ovat kuten Taivaan Kansalaiset ja Hesekielen kirja luku 36 kertoo, että Luoja vihmoo vettä päälle ja sillä puhdistaa synnit ilman mullikkauhria

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Lapsikaste oisi vain Mooseksella , kun käski puhdistaa kuukaudenikäiset puhtaaksi vedellä synneistä, juutalaiset ovat kai sitten muuttaneet, kun lapsien ikä pitää olla 12 ja 13 vuotta ja sitten pääsevät rituaaliseen upotuspesuun ja juutalaiset sitten pitävät 12 ja 13 vuotista lasta aikuisena. Miksihän sitten piti ympärileikata jo 8 päiväisenä??Ja miksihän Paavalikin puhuu kasteen yhteydessäKristuksen ympärileikkauksesta ilman käsittä. Kol.luku 2 Ja taitaa Hesekielkin puhua luku 36 kuten Paavali, mutta Hesekiel oli Babyloniassa

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Mooses käski kuukauden ikäiset puhdistaa vedellä synnistä, mutta juutalaiset sallivat vain sen, että 12ja 13 vuotias saa vasta mennä rituaaliseen puhdistukseen upotukseen ja myös Hesekiel luku 36 ei puhu muusta kuin, että vedellä vihmotaan synnit pois. Hesekiel ei kerro, että pitää olla vielä mullikka uhri, vesi riittää. Hesekiel eli Babyloniassa

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Arvelisin, että Mooses ei kirjoissaan kerro, milloin ihmisestä tulee täysi--ikäinen. Meillä se on nyt ikä 18 vuotta. Ilmeisesti juutalaiset määrittivät pakkosiirron jälkeen täysi- ikäisyyden eli Jeesuksen aikana täysi--ikäisyys oli 12 ja 13 vuotta pojilla ja nämä pääsevät nykyäänkin vain rituaaliseen puhdistus pesuun upotuksessa ja tämän upotuksen sitten kristityt peri juutalaisilta kasteena ja sitten kristityt muutti upotuksen valeluksi 100 jKr tienoilla ja alkoivat kastaa lapsia ja sillai kristityt palasi Mooseksen ohjeeseen, että kuukaudenikäiset pitää puhdistaa vedessä synnistä puhtaaksi pirskottamalla vettä ihan kuten Hesekiel kertoo luvussa 36

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Mooses puhuu sillai, että Ilmestysmajan virkoihin pitää olla ikä 20v ja jos ikä meni yli 50 v, joutu virasta pois ja joissakin kohtia Mooses muistaakseni puhuu 25 vuoden iästä työtehtäviin ja Jeesus aloitti toiminnan ja ikä oli 30 vuotta.Mooses toisessa paikassa sanoo, että pyhäkön toimet vaativat 30 vuoden ikää ja sotapalvelukseen pitää olla 20 vuotias

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No Mooses siis käski puhdistaa kuukauden ikäiset semmosella vedellä ,joka puhdistaa synnit pois eli silloinhan Mooseksen mukaan kuukauden ikäinen on syntinen ja näin Paavali ja Mooses ovat yhtä mieltä, kun Paavali sano,että kaikki ovat syntiä tehneet. Saattaa olla, että joidenkin on vaikea käsittää, että miten se kuukauden ikäinen Mooseksella oli syntiä tehnyt, kun Mooses käski vedellä puhdistaa. Tämä Mooseksen maininta kuukauden ikäisistä lapsista eli vauvoista on selvin maininta Raamatussa sen suhteen,että vauva oli tehnyt syntiä, kun kerran piti puhdistaa synnit .Täysi--ikäisyys on eri kulttuureissa vaihdellu ja nykin se vaihtelee välillä 15---21 vuotta ja juutalaisilla 12--13 vuotta

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Eli siis Mooses toi esille sen , että synti oli myös kuukauden ikäisellä mukana ja kyse on vauvasta eli Mooseksen vauvaa vivasi synti eli vauva oli tehnyt syntiä, kun kerran piti synti puhistaa tai sitten vauva oli syntynyt samoin kuin Daavid . Daavid myönsi syntyneensä synnissä. Äiti oli Daavidin synnyttänyt synnissä ja niin kait leeviläinen äitikin oli tehnyt eli synti tässä sitten kulkee ihmisten mukana. Se miten vauva, kuukaudenikäinen voi tehä syntiä, sitä ei Mooses kertonut leeviläisten katselmuksessa. Synti siis asu Mooseksen kuuauden ikäisessa ja vaikka ei oisi ollut mitään vesipesuja, niin synti asui Mooseksen vauvassa. Mooses siis totesi, että synti asuu kuukauden ikäisessa, vaikka ei oisi mitään ajateltu tehtävän.Se piti kuitenkin puhdistaa. Paavalikin sano, että vaikka synti kuoli kasteessa(Room 6), niin synti jäi Paavalilla asumaan jäseniin.Paavali tarkottikin sitä, että kasteessa synti kuoli sillai, että synninhallinta valta kuoli, että synti ei sitten pääsisi hallitsemaan ja saamaan takasi orjaksi. Eli synti on jäsenissa ja samalla ihminen on vanhurskas. Pyhä Henki asuu ihmisessä, vaikka synti asuu jäsenissä samaan aikaan. Synti katoaa jäsenistä kun ruumis muuttuu Taivaalliseen ruumiiseen

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Siis jos joku väittää, että vauva on synnitön, niin Mooses ei ainakaan ole sillai kertonut. Mooseksen kuukauden ikäinen piti puhdistaa vedellä synnistä ja silloinhan sitä syntiä oli kuukauden ikäisellä eli Paavalikin sano, että kaikki ovat syntiä tehneet(Room 3)Ja Daavid Mooseksen jälkeen sano syntyneensä synnissä. Jotenkinhan se synti sitten kulkee ihmisen mukana ja ajatellan sen kulkevan perimisessä. Onhan ihmisellä nytkin Neadertalin ihmisen geenejäkin. Lutherkin sano, että Luoja voi tehä ihmisen apinastakin eli maasta sinä olet tullut ja maaksi tulet, mutta Henki palajaa Luojan luo

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No jos joku haluaa tulla uskoon, niin vapaiden suuntien tilaisuudessa voidaan rukoilla henkilön puolesta ja julistaa synnit anteeksi ja sillai ihminen on tehnyt ratkaisun ja ottanut Kristuksen vastaan ja usein heillä kysytään että saako rukoilla ja kehotetaan ottamaan Kristus vastaan.No tämmönen tapahtuma on minusta vasta parannuksen teko ja jos lapsena kastettu Mooseksenkin kuukaudenikäisen syntien puhdistumisen vedessä Jeesukse nimeen , niin Mooses sanokin, että pitää puhdistaa synnit kuukauden ikäiseltä synneistä puhdistavalla vedellä eli jos kastetaan Kristuksen nimeen, niin sekin on synneistä puhdistavaa vettä kuten Mooseksella eli lapsena kun on kastettu ja sitten luopuu ja sitten tuleekin herätykseen, niin se on parannuksen tekemistä ja palaamista kasteen sisältöönkin. Kasteen sisällön voi lukea kaikki Paavalin kirjeet, niin sieltä löytyy se sisältö

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Kasteen sisältö:1.Synti kuolee 2.Kasteessa haudataan Kristuksen kuolemaan 3 Kasteessa herätetään kun Jeesuskin kuoli ja heräsi kuolleista 4 Kasteessa saadaan Kristuksen puku eli puku sisältää uuden mielen, vanha puku haudataan 5 Kasteessa saadaan hyvä omatunto kun on saatu uusi puku ja hyvä omatunto on uuden puvun sisältö 6 Kasteessa synti kuolee sillai, että synninhallinta valta kuolee ja ihminen pääsee Kristuksen orjaksi ja jos uskova lankeilee, niin sillon synti yrittää päästä jälleen hallitsemaan ja saamaan uskovan synnin orjaksi

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Jeesus käski tulla ihmisen lasten kaltaiseki, muutenhan Jeesuksen puheet oisi ristiriidassa ,kun Hän sano,että,pitää syntyä vedestä ja Hengestä ja Daavidkin synty synnissä ja Mooses käski kuukauden ikäiset puhdistaa vedellä synnistä eli ihmisen pitää tulla lapseksi, koska Mooses totesi, että kuukauden ikäisellä on synti, niin sen kuukaudenkin ikäisen on tultava niiden kaltaiseksi, jotka ovat Taivaassa eli Taivasten lasten kaltaiseksi, muutenhan synnillä ei oisi mitään merkitystä ja lankeemuksella.Ihmisen pitää päästä eroon lankeemuksesta ja sillai tulla Taivasten lasten kaltaiseksi

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Jeesuksen lasten kertomus tarkoittaa sitä, että Taivaassa on lapset, joilla on Taivaallinen ruumis ja maan lapset omaavat ruumiin, jossa asuu synti eli Taivasten Valtakunta on lastenkaltainen eli niiden lasten kaltainen jotka asuu Taivaassa ja maan lasten pitää muuttua Taivasten Valtakunnan lasten kaltaiseksi.Maan lapsissa asuu synti ja siksi pitää maan lapset muuttua eli Jeesuksen pitää päästä Hengellään asumaan maan lapsiin ja alkaa maan lapšia muuttamaan Taivasten lastenkaltaiseksi

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Lapsi syntyessään uskoo Luojaan, mutta syntyy ruumiiseen,jossa synti asuu ja siksi tarvitaan muutos, jotta voi tulla Taivasten lasten kaltaiseksi. Muutos perustuu Pyhän Hengen toimintaan

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Katollisen Kirkon Katekismus on paksu kirja, sivuja yli 800. Kirjassa on uskon perusteet ja esim kertomus kastamattomista lapsista. Katolliset sitten ajattelee, että pitää toivoa, että Luoja armossaan ottaisi kastamattomat lapset Taivaaseen. Katolliset painottavat, että lapsi on saatava mahdollisimman pian kastetuksi eli Mooseksen tavoin kuukauden ikäinen pitäs puhdistaa vedessä. Vapaat suunnat sitten ajattelee, että ensin lapsen pitää ymmärtää ja sitten vasta voi tulla uskoon. No Mooses ei vaatinut kuukauden ikäiseltä ymmärtämystä, vaan piti kuukauden ikäiset puhdistaa synnistä eli oli kyse vauvasta. Eli vapailla suunnilla uskoontulo riippuu ymmärtämisestä eli jos kehitysvammainen ei ymmärräkään, niin eihän sitä sitten edetä uskoon vai?

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Eli jos ihminen ei pysty ymmärtämään evankeliumia ylivoimisen esteen johdosta, niin miten sit
ten. Onko sillai, että terveet ihmiset pystyvät ymmärtämään ja niillä joilla on ylivoimainen este, heidän ei sitten tarvitse ymmärtää vai?Mooseksen kuukauden ikäinen piti puhdistaa, kun oli synti eli synti oli kuukauden ikäisellä olemassa. No ei ainakaan Mooseksen kuukauden ikäinen ollut synnitön ja ikää oli vasta yksi kuukausi. Kuukauden ikäinen ei taida osata kävellä ja silti synti oli hänessä.Jotenkin synti oli elämässä kuukauden ikäisellä.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Mooses on selvästi kertonut, että kuukauden ikäisellä oli synti. Kuukauden ikäinen ei siis ollut synnitön. Jeesus sitten kerto, että joka ei ota Valtakuntaa vastaan kuten lapsi, ei sinne pääse. Eli siis Mooseksen mukaan kuukauden ikäisellä oli synti ja se piti vedellä puhdistaa. No sitten taas Jeesuksen mukaan tämä Mooseksen kuukauden ikäisen piti sitten tietää, miten Valtakunta otetaan vastaan.No jos kuukauden ikäisen vieressä on vanhempi, niin vanhempi ei pääse tietämään sitä, että kuukauden ikäinen Jeesuksen mukaan tietääkin, miten Valtakunta otetaan vastaan.Silloin on turha vanhemman sanoa, että kuukauden ikäinen ei ymmärrä. Taitaa olla paremminkin sillai, että vanhempi ei ymmärrä kuukauden ikäistä, kun kerran Jeesuksen mukaan lapsi käsittää sen ,miten Jumalan Valtakunta otetaan vastaan. Ongelma onkin sitten vanhemman. Vanhemmat saattavat sitten kuvitella, että eihän se lapsi voi käsittää eli lapsen kait pitäisi käsittää samalla tavalla kuin vanhemmat. Tämänhän Jeesus kumosi sanoessaan lapsen tietävän, miten Valtakunta otetaan vastaan. Vai??

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset