JaliKarjalainen1 John Stanford: Eliömaailman rappeutuminen ( kirja)

Suorat päästöt ilmaan kasvoivat

Suorat päästöt olivat viime vuonna todellišuudessa kasvaneet. Päästöongelma ei yksin ratkeakaan hiilinieluilla. Biosryhmän Ville Lähteen mukaan kasvavat metsät sitovat vâin viidenneksen nykypäästöistä. Vaikka otettaisiin käyttöön koko maailman metsittämisen mahdollisuudet. Viime vuonna Suomen suorat päästöt vain kasvoivat. Pysähtyneisyys alko jo 2015 päästöjen suhteen.Useilla teollisuuden aloilla meillä päästöt ovat kasvaneet tai pysyneet ennallaan.Samoin maataloudessa päästöt ei olekaan laskua päästöistä.Suomessa ikäänkuin toimii päästökauppa, mutta suorat päästöt ovat viime vuonna kasvaneet.

Esim kotitalouksien päästöt eivät olekaan 2000-luvulla vähentyneet.Hiilijalan jälki olikin kasvanut 12%  vuosituhannen vaihteesta.

Lentoliikenne onkin kasvanut. Ja henkilöautoilla ajetaan enemmän kuin edellisenä vuonna.Tieliikenteen päästöt vähenevät vain nyt kosmeettisesti.

Jätehuollossa on kyllä päästöt laskeneet roimasti.Kuitenkin suurin osa kiertokelpoisesta jätteestä poltetaan.

Luonnonvarat ovat nyt olleet meillä kasvussa

Onko nyt sillai, että yritetään toimia hyvin ilmaston kannalta,mutta tehdään kuitenkin tuhlaamalla luonnonvaroja ja syntyykin päästöjä. Luonnonvarojen tuhlaava toimintahn pitäisi olla kallista kuin se, että toimitaan hyvin ilmaston kannalta. Näin Sitran Mari Pantsar kertoo.

 

Johannes Lounasheimon mukaan hiilineutraali tilanne saavutettaisiin vasta 2045,jos päästöjä saataisiin laskettua pidemmän keskiarvon mukaan,

Maankäytön nettonielu oli ollut viime vuonna pienempi kuin kuin kertaakaan  tällä vuosisadalla

Lähde Kainuun Sanomat 10.8.2019

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Tieliikenteen päästöjen osalta meillä on aloittamatta vielä vuonna 2011 EU:ssa sovittu raskaan liikenteen siirtojen vesiliikenteeseen toteuttaminen. https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2... : jossa todetaan:
"A 50% shift of medium distance intercity passenger and freight journeys from road to rail and waterborne transport."

kun tämäkää hallitus ei saane kuriin LVM:n tutkimustoimintaa jossa liikenneinfraa tutkitaan vastoin EU tavoitetta neljällä liikennemuodolla EU:ssa sovitun viiden sijaan. https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2...

niin tuloksena ei voi olla hankkeita liikenneinfran muutoksesta EU :ssa sovittuun malliin : https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2... ,ellei tutkimuksiin oteta mukaan maamme 9500 km sisävesiliikennemahdollisuuksia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset